Ahad, 27 November 2011

PENGAJARAN NOMBOR BULAT



Tajuk:       Nombor bulat hingga 10
Standard Pembelajaran:  membaca nombor dalam perkataan “satu” hingga sembilan
Bahan bantu mengajar: kad nombor 1 hingga 9, kad gambar
                                      kad perkataan satu hingga Sembilan
Langkah pengajaran
Langkah 1
·        guru mempamerkan  kad gambar
·        murid membilang bilangan objek dalam gambar

·        Murid memadan kad gambar dengan kad nombor
Langkah 2
·        Tunjukan kad nombor dan murid sebut nombor tersebut

 
 
·        Bimbing murid mengeja perkataan bagi nombor yang diberi.
·        Ulangi dengan perkataan yang lain

Langkah 3
·        Memadankan kad angka dengan  kad perkataan
·        Minta murid melengkap padanan yang betul di papan tulis
Langkah 4
 melengkapkan lembaran kera

Langkah 5: pengukuhan
·        Bahagikan murid kepada 4 kumpulan dan sediakan satu sampul yang mengandungi beberapa keratan sukukata
·        Minta murid menyusun semula puzzle atau kad abjad yang disusun secara rawak untuk membentuk perkataan yang betul

 Contoh 




a
t
s
u
s
a
t
u

















a
u
d
d
u
a
















j
u
h
t
u

t
u
j
u
h






Penutup 
mari menyanyi 




Guru memegang kad angka dan kad perkataan sambil menyanyi


Refleksi pengajaran 


  1. Selepas  sesi pengajaran murid linus  tahun 1 telah dapat  mebilang dan menyebut angka 1 hingga 10.
  2. Pada peringkat awalnya beberapa orang murid saya menulis angka 2 dan 5 secara terbalik (salah)   , tetapi saya telah melatih mereka supaya menulis dengan cara yang betul
  3. Murid dapat mengeja pekataan yang diberi
  4. Pada mulanya murid agak keliru apabila mencantum kad-kad huruf untuk membentuk satu perkataan
  5. Kemudian saya mencuba kad perkataan yang dikerat mereka dapat mencantumnya. 
  6.  Murid -murid Linus saya seramai 5 orang telah dapat mengenal angka 1-10 .Disamping itu juga mereka telah dapat membilang sekumpulan objek hingga 20.
  7.  Masalah murid saya ialah mereka tidak dapt mengeja perkataan.Oleh yang demikian saya telah mencuba dengan menjalankan aktiviti menggunakan keratan perkataan, mereka telah menunjukkan pemahaman.
  8. Pemahaman murid pada peringkat ini akan membantu guru dalam pengajaran bagi angka yang lebih besar nanti
  9. Adalah sangat penting sebelum meneruskan pengajaran murid telah mengenal kesemua angka 0-9 dan menulisnya dalam perkataan.sebagai Contoh nombor 15, murid sudah pandai menulis angka 1 dan 5 .
  10. Setakat ini kesemua murid saya telah menguasai kesemua angka 0-100.



1 ulasan:

  1. Casino in Las Vegas - Dr.MCD
    This 창원 출장안마 review of 남양주 출장안마 the 안동 출장마사지 casino is comprehensive. See all of the rooms that are situated inside 춘천 출장샵 this building including their all new slots, table games,  Rating: 4.5 대구광역 출장안마 · ‎2,976 reviews

    BalasPadam